+ Időjárás + Közlekedés +
Üdvözöllek kedves Thaiföld iránt érdeklődő Olvasó!
Trixi vagyok, a Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi
Karán végzem tanulmányaimat, és az iskolám egyik szervezetének – Keleti Üzleti
Akadémiai Központ (KÜAK/OBIC) – köszönhetően 2019 június 29. – július 13.-ig
Thaiföldön tanulhattam a Mahidol University, Sawasdee Summer Program keretein
belül. Ez a kis több részes iromány egyrészt az élményeim bemutatása olyan
ismerőseim számára, akik valamiért érdeklődnek a tapasztalataim iránt, de nem
adatik meg a lehetőség, hogy találkozzunk; illetve azoknak, akik velem
egyidősek (19), terveznek ebbe a messzi-messzi országba menni és megláthatják,
hogy a korosztályunk miként látják ezt a kultúrát. Megpróbálok kevéssé elfogult
lenni, bár előre tudom, hogy nehéz lesz. De kezdjük is.
Legelső bejegyzésemben a kettő legszembetűnőbb és
legérezhetőbb dologról szeretnék írni: időjárás és a közlekedés.
o
Időjárás: Ha magunk elé képzeljük Thaiföldöt,
mit látunk? Elmondom én hogyan képzeltem el: tengerpart kristálytiszta vízzel
minden sarokban, erős napsütés, úgyhogy gyönyörű bronzos bőrrel tér majd haza az ember,
felhőkarcolók minden mennyiségben és még sorolhatnám. Na hát nem egészen, mert
hogy ott a mi négy évszakunk helyett három van: tél, esős és nyár (egyik thai
barátnőm szerint „meleg, forró és pokol”). Én a naiv fejemmel azt hittem, hogy
az itthoni júliusi nyár egyenlő lesz az ottani nyárral, ami tévedés volt.
Ugyanis július már az esős évszakba tartozik, egészen max szeptemberig,
onnantól durván márciusig tél (de ne a -10 fokos dermesztő hidegre gondoljuk,
hanem mondjuk minimumnak 25 fokot és rengeteg esőt valószínűleg még több
párával), végül április-június a nyár. Szóval mi az esős évszakban érkeztünk
meg. Ahogy leszálltunk az összesen 13 órás repülőútról a bangkoki repülőtér
kellemes legkondicionált termei fogadtak bennünket. Akkor még sejtése sem volt
az ártatlan négy magyar diáknak, hogy mi vár rájuk. Megtaláltuk a reptéren a
thai diákokat - akik ezalatt a két hét alatt mindenhova kísértek minket, és
minden bajunkkal kisegítettek minket –, köszöntöttük egymást, és elindultunk, hogy
beszálljunk a kisbuszunkba. És akkor megcsapott minket az igazság. Én ilyen
nyomott és párás időt még soha életemben nem tapasztaltam. Megpróbálom leírni
milyen érzés is volt: ahogy kiléptem hirtelen egyfajta nagyon nehéz,
megfoghatatlan érzés fogott hatalmába, kb egy percen belül egymerő csurom víz
lett mindenem, annyira izzadtam, levegőt is alig tudtam venni, mert annyira
nehéz volt minden körülöttem. Az első pár napban emiatt (és más miatt is, de
arról majd később) nagyon kellemetlen érzés volt a levegővétel, ám pár nap után hozzászoktam, és az időjárás is kellemesebb lett. Na de az első pár nap.
Jó tudni, hogy mi Salaya-ban tartozkodtunk, ami durván 1 órára volt a
Bangkokban található Victory Monument-től, az 515-ös busszal. Szerencsére
minden hatalmas zuhét megúsztunk vagy buszon, vagy az iskolában, de egyik nap,
amikor bementünk Bangkokba ezalatt az egy óra alatt annyi eső esett, hogy
egészen egy kicsivel a bokám felettig ért. Ám ez a párás-lóg az eső
lába-leszakadt az ég – „meghalok de meleg van és még LEVEGŐT SEM KAPOK”
időjárás csak az első héten volt velünk, a másodikban sokkal kedvezőbb volt,
teljes napsütés. Ám, így is fontos, hogy legyen nálunk naptej! Én azt hittem,
hogyha a napocska el van bújva, ereje sincs. Hát volt. Szóval aki teheti, az
kenje be az arcát naptejjel, mert én leégtem.
o
Viszont mi a helyzet az északi résszel? Volt egy
kisebb kirándulásunk Chiang Maiba, ami Thaiföld északi részén található. Az ott
töltött 3 napunk teljes felüdülés volt, ugyanis a hegyekben voltunk, ahol körül
vett minket a természet és a tiszta levegő. Itt azt hiszem a tüdőm egy kicsit
újjá éledt és összeszedte magát, mire visszaértünk Bangkokba. Viszont ezt a
helyet azon kívül tudom ajánlani, hogy talán az egyik legszebb hely az
országban, hogy az időjárás valóban sokkal hűsebb, mint délen. Nem lesz
szüksége azért itt sem az embernek a nagy kabátra, de érezhetően kellemesebb
mind az időjárás, mind a levegő is. Viszont erre a városkára majd a későbbiekben visszatérek, hiszen ezt a mesés helyet nem lehet "csak úgy" megemlíteni egy alpontként.
o
És akkor most a közlekedésről egy kicsit:
közlekedés van, szabályok nincsenek.
Nem is az volt a legnagyobb sokk, hogy itt
jobbos kormány van, hanem az, hogy itt az emberek úgy közlekednek, ahogy nekik
tetszik. De milyen tömegközlekedési eszközöket használnak? Busz (általában túl
légkondicionált, vagy ha nem, akkor nyitott ajtóval közlekedik. Igen, ha
felszállsz, ha le, vagy ha éppen siet valahova, akkor is nyitva van, a
szerencsétlen turista meg elmond három imát annak érdekében, hogy ne essen ki),
taxi, tuktuk (háromkerekű járgány, nagyjából ugyanolyan funkcióval, mint a
taxi), hajó
robogó (boldog-boldogtalan használja, egyik legmeglepőbb élményem
az volt, amikor három maximum 16 éves lány utazott EGY járművön, majd pár
nappal később a thai barátnőm teljes nyugodtsággal közölte, hogy ők aznap
négyen utaztak egy robogón), kisbuszok, terepjárók platója (amikor megérkeztünk
mindenki csak nézett, hogy „ezért nem csukják le a rendőrök?”, de kiderült,
hogy nem. A platón utazni nagyjából olyan megszokott közlekedési módszer, mint
a busz – legalábbis ezt én így fogtam fel), illetve egy nagyon régi busz fajta,
aminek se ablaka, se ajtaja és sosem tudhatod, hogy mi jön legközelebb: ember,
kutya, macska, vagy esetleg egy fának az ága. Rejtély és kaland. Illetve
mielőtt megérkeztem kértem tanácsot az ismerőseimtől, hogy mire figyeljek oda,
ha kimegyek, erre ők nem az öltözködést mondták elsődleges szempontnak, hanem a
közlekedést. Azt hiszem kettő kezemen megtudom számolni, mennyi lámpát láttam
ezalatt a két hét alatt. Persze a munka utáni időszak borzalmas volt, de hát az
mindenhol, ám itt lámpák helyett (hihetetlenül idegesítő) fütyülő rendőrök
irányítják a forgalmat. Nem tudok biztosat mondani, de én úgy gondolom ez azért
is lehet, mert így akarják biztosítani, hogy mindenkinek legyen valami állása.
És itt témától eltérően ugyan, de megjegyezném, hogy nem láttam egyetlen embert
sem, aki félvállról vette volna a munkáját. A forgalomirányítók akkor is
ugyanolyan aktívak voltak, mint amikor kettő kocsi volt az úton, mint amikor
kétszáz. És elmondhatom, hogy ezt nem a negatív szempontból kell értelmezni. Emellett
zebrán átkelni hasonló vakmerőségnek számított nálam, mintha mondjuk valaki azt
mondta volna, hogy menjek el egy thaibox mérkőzésre versenyzőként. Hasonló
hátrányokkal indultam volna a versenyen, mint ahogy az utakon. A gyalogosnak
fogalmazzunk úgy, hogy se elsőbbsége, se joga nincs: az erősebb és
talpraesettebb győz.
o
Még két apró dolgot mondanék el a buszokról.
Először is a jegyvétel. Nem tudsz előre váltani semmit, a bérletrendszer nem
tudom miként működik, de a lényeg, hogy amint felszállsz a buszra odamegy
hozzád a jegyellenőr, megkérdi meddig mész, Te megmondod, kifizeted az utazásod
árát, megkapod a jegyed, majd leszállsz. Nem tudtam meg végül miért működik ez
így, de ezt is csak annak tudtam be, hogy megpróbálnak mindenkinek munkahelyet
biztosítani, de ez csak feltételezés, nem biztos tény! A másik pedig ismét a
jegyekhez kapcsolódik. Azt hiszem elmondhatom, hogy a BTS-en (föld felett járó
metró) és egyes taxikon/tuktukon drága lehet egy út, viszont volt olyan
alkalom, hogy 35 Ft-ért mentünk egyet hajóval. Bangkokba, Salaya-ból 250 Ft-ért
utaztam (durván egy óra távolság), és szerintem 500 Ft-nál többet sosem
költöttem utazásra, és szerintem ezzel az összeggel is túllőttem minden utazási
költségemet. A belföldi repülőről nem tudok nyilatkozni, mert azt az iskola
finanszírozta.
Azt hiszem első adagnak ennyi elég volt. Köszönöm, hogy végig
olvastad, és remélem a következő bejegyzésnél is viszont találkozunk!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése